۱۸
شهریور

انواع لوگو

انواع لوگو

انواع لوگو را به دونوع کلی لوگوتایپ و لوگو تقسیم می کنند اما میتوان آن را به جزئیات بیشتری تقسیم کرد که در ادامه با آنها آشنا می شوید.
یک لوگو، نماد، آرم یا نشانه ای است که پیام را برای مخاطب هدف در نظر می گیرد، یک تجارت را از رقبا متمایز می کند و یک فعالیت ساده شرکت را نشان می دهد. نقش لوگو نه تنها معرف خدمات یا محصولات شرکت است، بلکه باعث برانگیختن شور و اشتیاق، ایجاد میل و انعکاس اهداف شرکت می شود. نقش لوگو ممکن است گاهی فراتر از رفتار مصرف کننده باشد.

عموم مردم بر این باورند که یک لوگو یک هویت تجاری است ، در حالی که یک آرم جزء لاینفک یک هویت تجاری است. این بخشی از سیستم هویت تجاری است ، و می توان گفت مهمترین عنصر ساختن هویت تجاری است.

اگر می خواهید یک تجارت قوی برقرار کنید ، توجه داشته باشید که لوگوی شرکت شما فقط یک لوگو معمولی یا شکل زیبایی نیست که دوست دارید. نگاه عمیق تر از آن داشته باشید، آرم و نشانه شرکت اغلب اولین چیزی است که توجه مشتریان را به خود جلب می کند و تصویری ذهنی از آنها ایجاد می کند.

آرم به عنوان یادآوری برای مخاطبان هدف استفاده  می شود. همچنین لوگو دارای چالش است که حاوی معانی ، و پیام تصویری است که منعکس کننده اهداف و واقعیت های شرکت است. از رقابت بین شرکت ها برای ایجاد یک آرم قوی غافلگیر نشده و لوگو خود را از رقبای خود متمایز کنید. بزرگترین چالش این است که چگونه یک لوگو ایجاد کنید که نشان دهنده کیفیت محصول یا خدمات شما باشد و در  طول سالها بدون نیاز به تغییر آن باشید.

در اینجا ، مهمترین مرحله که طراح لوگو یا کارفرما قبل از طراحی لوگو شروع می کند ، انتخاب نوع آرم مناسب شرکت است.

انواع لوگو های بسیاری وجود دارد که مهمترین آنها را ذکر می کنیم.

لوگو آیکونی یا سمبلیک

آیکون و یا سمبلی به نمایندگی از شرکت ، که اغلب به روشی ساده و جسورانه نمایش داده می شود. این نوع آرمها همچنین به حافظه بصری متکی هستند ، زیرا ذهن انسان می تواند شکل ها را سریعتر از متون نوشتاری به خاطر بسپارد. این نماد همچنین به احتمال زیاد همراه با یک متن شناسایی شرکت است ، اما با گذشت زمان شرکت های بزرگ به استفاده از آرم بدون کلمه متوسل می شوند، همانطور که نایک نیز از نماد مناسب به عنوان نماد خود استفاده می کند.

لوگو های متنی Word Mark یا Typeface

آرم هایی که کاملاً مبتنی بر فونت هستند ، نمادی ندارند. در هنگام طراحی آن ، خط منحصر به فردی را ایجاد می کند که نام و نشان شرکت را نمایش می دهد. ساخت آنها آسان نیست اما نیاز به مهارت بالایی دارند و بدون عنوان نیستند ، زیرا می توانید پیام های زیادی را از طریق آنها ارسال کنید. بسیاری از شرکت ها به دنبال طراحان لوگو حرفه ای هستندر برای ایجاد خط نوشته خود. این نوع فقط به قلم های انگلیسی محدود نمی شود بلکه طراحان به تمام زبان ها قلم هایی را برای آرم های شرکت ایجاد می کنند.

لوگو های ترکیبی

اکثر آرمهای تجاری نمادها و متن را ترکیب می کنند تا انعطاف پذیری لازم برای استفاده از یک یا هر دو در برنامه های مختلف را داشته باشند ، بنابراین آرمهای ترکیبی به خوبی طراحی شده که خوب به نظر می رسند عناصر آرم (متن و نماد) با هم مخلوط شوند یا از هم جدا شوند.

لوگو Letter Mark

آرم مبتنی بر حروف (های) اصلی شرکت ، که در قالب تایپوگرافی شبیه به یک آرم خطی اما مختصر نمایش داده می شود. از این نوع آرم در شرکت هایی استفاده می شود که نام آنها دشوار است یا با یک نام طولانی تلفظ می شود. این نوع آرم ها به راحتی در ذهن گیرنده متمرکز می شوند.

لوگو کاراکتری یا شخصیت

این نوع روشی برای تجسم مستقیم برند از طریق شکل ترسیم شده یک کاراکتر است. این شخصیت بیانگر اهداف و خدمات شرکت است. در بعضی مواقع همراه با نام شرکت و گاه شخصیت های اصلی شرکت  استفاده میشود، البته از این گونه روشها اخیراً کاهش یافته است.

لوگوی خوشنویسی یا کالیگرافی (Calligraphy)

بسیاری از شرکت های ایرانی تمایل دارند از خوشنویسی فارسی به عنوان لوگو که هویت ایرانی ما را تقویت می کند استفاده کنند و منحصر به فرد بودن حروف فارسی باعث می شود این آرم مورد توجه ایرانیان قرار بگیرد. از آرم خوشنویسی فارسی  استفاده می شود ، خواه خوشنویسی کلاسیک باشد ، ثلت ، حاشیه ای و غیره بسته به کیفیت شرکت و اهداف آن. برخی دیگر ترجیح می دهند از خوشنویسی فارسی استفاده کنند و به قوانین خاصی پایبند نیستند و خلاقیت خود را به کار می برند اما تمایل دارد شخصیت ها ، منحنی ها و فاصله های خود را اختراع کند. همه اینها توسط یک طراح حرفه ای لوگو مشخص   می شود ، استفاده از خطاطی فارسی  در نشانه  فقط توسط یک طراح که کاملاً از اسرار خوشنویسی آگاه باشد ، کار ساده ای نیست. در اینجا لازم به ذکر است که طراح نیازی به ترسیم خط قابل خواندن ندارد بلکه می تواند به زیبایی شناسی خط و مفهوم شکل کلی تکیه کند.

آرم پویا (Dynamic)

این نوع لوگو، بسته به کاربرد آن متغیر است ، اما در عین حال دارای عناصر اساسی است که ثابت می ماند. رنگ یا متن ممکن است تغییر کند. در اینجا لوگو راهی است برای ایجاد یک ظاهر جدید و بدون اینکه روی محتوای هویت برند تأثیر بگذارد و این تغییر معمولاً با رویدادهای خاص همراه است یا متناسب با هر یک از خدمات شرکت با یک لوگو پویا. این نوع آرم ها از زمان های بسیار قدیم بوده است و عمیقا ریشه دارد.